Na een prima oefenwedstrijd en een handvol trainingen stond afgelopen zaterdag 31 augustus de eerste bekerwedstrijd op het programma. Maar voordat SV Hielpen het opnam tegen SC Franeker, stonden er 's ochtends eerst wat klusjes op het programma.

Omstreeks negen uur werd er verzameld op het HQ, waar onder het genot van een kop koffie werd gewacht op een aantal mannen die de vrijdagavond toch wat later hadden gemaakt dan verwacht. 'Even eentje'n' in het kroegje worden er toch altijd meer dan gepland, en dat voel je de volgende dag ook—vooral als de whiskey op tafel komt. Maar zoals het gezegde luidt: 's avonds een man, 's ochtends ook een man.

De sponsorborden, dug-outs, het bruggetje en de buitenkant van de kantine kregen een grondige opknapbeurt, terwijl de dames zich ontfermden over de binnenkant van de kantine. Na een paar uur noeste arbeid zag het complex er weer tiptop uit, klaar voor een nieuw seizoen.

Rond 13:15 uur vertrok de selectie van zestien man richting Franeker. De technische staf moest enkele spelers teleurstellen, aangezien het tweede elftal nog geen activiteiten had. Aangekomen in Franeker werd het kunstgrasveld met enige scepsis bekeken; een ondergrond waar de mannen van Hielpen minder dol op zijn. Toch was de focus snel terug, want om 14:10 uur zochten de spelers de kleedkamer op voor de wedstrijdbespreking. Tegenstander SC Franeker, vorig seizoen gedegradeerd uit de derde klasse, zou dit seizoen uitkomen in de vierde klasse. Een mooie graadmeter om te zien hoe Hielpen zich zou verhouden tot een ploeg uit de top van de vierde klasse.

Om iets na 15:00 uur klonk het fluitsignaal van scheidsrechter Tijsma op Sportpark Hertog van Saxenlaan. Hielpen begon met de volgende opstelling: Luut ‘Mr. Pizza’ – JY ‘Messi van Meenskar’, GJ ‘Bokkie’, Bastiaan ‘Bassie’ (C), Niek ‘Likjen Sjans’ – Stein, Rik ‘Rikkert’, Robert ‘Daddy’, Remco ‘Abba’, Daniël ‘Likjen Jappe’, en Sander ‘Sjans’. Op de bank zaten: Hotze ‘Mo’tje’, Jeffrey ‘DJ’, Douwe ‘Eamel’, Durk ‘Mountain’, en Gino ‘Rappe Gino’.

De start van de wedstrijd verliep niet geheel volgens plan. Al in de zesde minuut kwam Franeker op voorsprong na een slordigheid in de verdediging van Hielpen. Deze vroege tegenvaller zorgde echter voor een opleving bij Hielpen, dat met meer passie begon te spelen en het tempo opvoerde. Het druk zetten op de tegenstander had effect, waardoor Franeker gedwongen werd om veelal de lange bal te hanteren. Dit leverde kansen op voor Hielpen, wat in de 20e minuut resulteerde in de gelijkmaker. Remco ‘Abba’ hield de bal knap vast en legde af op Sander ‘Sjans’, die met een slimme schijnbeweging de bal klaarlegde voor zijn rechtervoet en de 1-1 binnenschoot.
Franeker leek zich hierna te herpakken, maar Hielpen bleef gevaarlijk. Sander ‘Sjans’ was opnieuw trefzeker, dit keer met een prachtig afstandsschot vanaf 25 meter, dat via de binnenkant van de paal in het doel belandde. Een heerlijke treffer die Hielpen op een 2-1 voorsprong zette. Helaas sloeg Franeker vlak voor rust nog terug. Een fout in de opbouw leidde tot de gelijkmaker: 2-2, wat tevens de ruststand was. Franeker maakte optimaal gebruik van de voetballende opbouw bij Hielpen, wat dus ook wel eens mis kan gaan. Ook opvallend was de twijfelachtige houding van de scheidsrechter, die haar beslissingen leek te laten afhangen van degene die het hardst schreeuwde. Het leek een merkwaardige keuze van de KNVB om deze vrouw een fluit en een wedstrijd toe te bedelen.

Na de pauze kwam Franeker beter in de wedstrijd, maar dit leverde geen grote problemen op voor Hielpen. De scheidsrechter, die in de eerste helft nog wat onzeker was in haar beslissingen, besloot haar kaartenboekje tevoorschijn te halen. In de 60e minuut voerde Hielpen een driedubbele wissel door: 'Messi van Meenskar', 'Rikkert' en 'Abba' maakten plaats voor 'Mountain', 'Mo’tje', en 'Eamel'.
De invalbeurt van 'Mountain' was echter van korte duur. Na twee overtredingen, waarbij de scheidsrechter twijfelde wie ze had gemaakt, trok ze toch rood voor hem. Een zware domper voor 'Mountain', die speciaal voor de wedstrijd een festival had overgeslagen. Achteraf had hij dat festival misschien toch beter kunnen bezoeken...

Met tien man werd het voor Hielpen lastig om stand te houden. Franeker profiteerde van de numerieke meerderheid en liep uit naar een 5-2 overwinning. Ondanks de inzet en het goede spel in delen van de wedstrijd, stapte Franeker uiteindelijk met de overwinning van het veld.

Volgende week zaterdag 7 september is De Wâlde de volgende tegenstander in het bekertoernooi. Thuis op de Meenskar wordt er om 14:30 uur afgetrapt tegen onze competitiegenoot.
Graag tot langs de lijn!

Het Oost 26
8713 JP  Hindeloopen