Na een welverdiende vakantie van de opgespaarde ATV-dagen is de razende reporter weer bereid gevonden om de verslaglegging van ’t eerste voort te zetten. In een weekje tijd heeft de reporter genoten van de Griekse zon en de nodige Mythosjes. In de tussentijd was het in Nederland qua weer iets minder, zo was ook onze eerste wedstrijd van een iets minder niveau waardoor we niet voortvarend zijn begonnen aan dit nieuwe seizoen. Uit bij Mulier werd terecht verloren. Wat het mooie is van zo’n wedstrijd, je kan de week daarop jezelf revancheren. Dat werd gedaan. Thuis werd Nieuweschoot vakkundig aan de kant gezet (7-1). Vandaag, zaterdag 5 oktober, staat er wederom een thuiswedstrijd op het programma.
In de derde speelronde van de vijfde klasse A is Bakhuizen onze tegenstander. Bakhuizen staat bij ons bekend om de vlugge aanvallers die wel gauw eens een goaltje meepakken. Na twee speelrondes staat Bakhuizen op vier punten doordat er is gewonnen tegen Nieuweschoot (1-4) en gelijkgespeeld tegen TOP’63 (1-1). Vooral dat laatste geeft aan dat het vandaag niet gemakkelijk zal worden voor de heren van trainer Wido Amsterdam.

Omstreeks 14:30 kwamen de spelers onder begeleiding van scheidsrechter Achterberg over het bruggetje het strijdtoneel op. Het groene biljartlaken lag er wederom voortreffelijk bij, al was het wel wat stroefjes. Binnenkort maar eens met de penningmeester om tafel of er ook een sproeisysteem kan worden aangeschaft, ben benieuwd wat Jan zijn antwoord daarop is… Los daarvan, is onze Jan helaas niet meer op de rechterflank te aanschouwen maar meestal wel langs de lijn. Daarover gesproken, het was prachtig weer! Daardoor nog meer mensen langs de lijn als normaalgesproken, ook vanuit Bakhuizen.
Opstelling Hielpen: Luut ‘Mr. Pizza’ – Joonyke ‘Johnny’, Douwe ‘De Do’, Gertjan ‘Bokkie’, Hotze ‘Mo’tje’ – Stein, Sander ‘Sjans’ – Robert ‘Daddy’, Robin ‘Poeisz’, Remco ‘ABBA’ en Daniël ‘Likjen Jappe’. Wisselspelers: Durk van Tuinen, Durk ‘Mountain’, Jeffrey ‘DJ’ en Eize Wester.

De verwachtingen kwamen aardig uit; Bakhuizen zakte in en loerde op snelle uitbraken in het eerste deel van de wedstrijd. Door dit vele balbezit kwamen verscheidene spelers er lekker in te zitten, waardoor er bij vlagen op de Meenschar tiki-taka-voetbal te aanschouwen was. Vooral ‘Johnny’ had de bal aan een touwtje in de eerste helft. In minuut 18’ beloonde Hielpen zichzelf, na een goedlopende aanval legde ‘Likjen Jappe’ de bal af bij ‘ABBA’ en die schroefde zijn doelpuntenaantal weer wat op, 1-0 Hielpen! Het spelbeeld veranderde niet, Bakhuizen kon moeilijk grip op de wedstrijd krijgen. Dat was ook te zien op wat voor manier het achterin speelde, er werden grove overtredingen op voornamelijk de sterk spelende ‘ABBA’; deze bleven onbestraft omdat leidsman Achterberg van het mooie weer stond te genieten in Hielpen.

Zo ook wanneer de keeper van Bakhuizen buiten de zestien ‘ABBA’ torpeteerde. In zijn ogen was dit slechts geel omdat er nog een verdediger meeliep. Grote schande, keeper gaf later zelf ook aan dat het gewoon rood moest zijn. Uitkomst; een vrije trap die in het vangnet werd geschoten. Het was wachten op het volgende doelpunt. Hielpen reeg de kansen aan een, maar het vizier stond niet op scherp, het bleef 1-0 tot de rust.

Na de rust ging Bakhuizen meer druk zetten, waar het tegen het einde van de eerste helft mee was begonnen. Hierdoor was de tweede helft minder eenzijdig dan de eerste helft. In minuut 60’ kwam Durk van Tuinen binnen de lijnen voor ‘Poeisz’, die gelukkig weer terug is uit de ziekenboeg. Zijn broer ‘Bob’ daarentegen is helaas nog niet van de partij, hetzelfde geldt voor ‘Bassie’. In minuut 65’ deelde scheidsrechter Achterberg weer een kaart uit, hij heeft 9 kaarten laten zien, waarvan een rode. Deze werd uitgedeeld nadat Bakhuizen weer een overtreding nodig was om een van onze aanvallers af te stoppen.
1-0 voor tegen tien man met nog 25 minuten te gaan. Je zou zeggen, kat in het bakkie. Niks was minder waar. Hielpen ging door met het missen van levensgrote kansen. En je weet hoe het gaat, maak je ‘m zelf niet, dan maakt de tegenpartij hem wel. Zo geschiedde. In een wedstrijd die voor rust al had moeten zijn beslist geven we een punt cadeau aan de gasten uit Bakhuizen.

Bakhuizen won een punt en Hielpen verloor er twee. De sfeer na de tijd was bedrukt. Bij winst had Hielpen tweede gestaan, nu zijn we helaas terug te vinden op de zesde plaats met vier punten.

Volgende week zaterdag mogen we op bezoek bij Arum. Dat verbazingwekkend tot op heden 1 punt heeft verzameld en daarmee op de laatste plaatst staat. Zij zullen dus gebrand zijn om daar weg te komen. Zo zal Hielpen ook gebrand zijn om de aansluiting met de top drie te houden en volgende week wél de drie punten bij te kunnen schrijven.

Wedstrijdverloop:
18’ 1-0 ‘ABBA’ (‘Likjen Jappe’)
60’ Durk van Tuinen in – ‘Poeisz’ uit
75’ ‘Mountain’ in – ‘Likjen Jappe’ uit
85’ 1-1

Hopelijk tot volgende week langs de lijn in Arum!

Het Oost 26
8713 JP  Hindeloopen