Na een vijftal trainingen stond de eerste wedstrijd van het voetbalseizoen 23-24 op het programma op zaterdag 24 augustus. Het was een week waarin we goed hebben getraind op de nieuwe tactiek, die we vandaag in de oefenwedstrijd mochten laten zien. De tegenstander van vandaag was WWS, geen onbekende van Hielpen.

In het seizoen 20-21, het eerste seizoen dat Hielpen weer in de standaardklasse acteerde, was WWS ook een van de tegenstanders. Destijds zat er weinig voetbal in beide teams; nu, drie seizoenen later, was het de vraag of daar verandering in was gekomen.

Om 13:00 uur werd er verzameld in de HQ op de Meenskar. Wido had namelijk het bord tevoorschijn gehaald. Met de 22-koppige selectie in onze kleedkamer gaan zitten werd wel als gezellig, maar niet als handig bevonden. Nadat ook de planner van de firma Kroon was aangeschoven, kon Wido met ietwat vertraging beginnen met zijn uitleg over de manier van spelen. Na 20 minuten was de spanningsboog van verscheidene spelers aardig op de proef gesteld, maar Wido had duidelijk gemaakt wat hij wilde zeggen. Tijd om om te kleden en het veld op te gaan!

De tegenstander, WWS, was ook net aangekomen op Sportpark de Meenskar. De tegenstanders van vandaag komen uit Wirdum en spelen tegenwoordig in de 5e klasse C. Het eerste team van WWS is de afgelopen jaren aardig verjongd; er is wat jeugd doorgestroomd, en enkele oudere strijders hebben plaatsgemaakt voor de jongere garde, zo vernam ondergetekende van een van de gasten.

Tegen 14:00 uur werd het veld opgezocht voor een warming-up in het zonnetje op de Meenskar. Het veld was gemaaid, hoewel de terreinknecht nog een stukje bij het doelgebied had overgeslagen. Gelukkig is onze trainer, naast postbode, ook aardig handig met de tuinmaaier en loste dit vakkundig op. Ook waren de dugouts nog ietwat stoffig, maar DJ Jeff had zijn voetbalschoenen weer afgestoft en nam ook de dugouts onder handen, grote klasse. Na een ietwat onwennige warming-up, waarbij bij een enkeling nog wat alcohol en lui zweet naar boven kwam, werd de kleedkamer opgezocht voor de wedstrijdshirts en het laatste woordje van de trainer.

Om 14:30 werd er afgetrapt met de volgende namen: Luut ‘Mr. Pizza’, Joonyke ‘Messi v Meenskar’, Gertjan ‘Bokkie’, Bastiaan ‘Bassie’ ©, Durk ‘Mountain’, Robert ‘Daddy’, Sander ‘Sjans’, Stein, Daniël ‘Likjen Jappe’, Teake en Robin ‘Poeisz’. Tevens was er een rijkgevulde bank aanwezig: Remco ‘Abba’, Jeffrey ‘DJ’, Douwe ‘De Do’, Niek ‘Lytse Sjans’, Rik ‘Rikkert’, Thomas ‘De Tank’, Gino, Hidde en Hotze ‘Mo’tje’.

In een wedstrijd waarin het zaak was om de conditie een kwaliteitsimpuls te geven, werd er in plaats van 90 minuten 110 minuten gevoetbald. Aan Hielpen-zijde maakte iedereen minuten, wat ervoor zorgde dat er na 60 minuten voetbal bijna een compleet ander team stond. In de eerste helft had Hielpen weinig te duchten van de tegenstander en mocht de thuisploeg het spel maken. Tot grote kansen leidde dit niet, op een paar corners na. Na 35 minuten spelen kwam de bal via Mountain bij Stein terecht. Stein, die vandaag zijn officieuze debuut maakte voor Hielpen 1, bekroonde dit met een droge knal en scoorde de 1-0 voorsprong voor Hielpen.

Daarna leek Hielpen door te drukken en wilde het voor rust afstand nemen van de gasten uit Wirdum. Niets was minder waar: uit een goede uitbraak van WWS werd de bal achter Mr. Pizza geplaatst. Dat was ook het laatste wapenfeit van de eerste helft.

Na de pauze mochten ‘Mountain’ en Taeke douchen, en ‘Daddy’ en ‘Messi v Meenskar’ maakten plaats, maar mochten later in de tweede helft nog wat minuten maken. Het spelbeeld in de tweede helft bleef tot de 60e minuut hetzelfde: Hielpen had veelal de bal, terwijl WWS verscheidene keren gevaarlijk werd in de omschakeling. Nog voor het grote wisselen begon, nam Hielpen afstand. In de 58e minuut, uit een corner van Poiesz, kwam de bal via een kluts voor de voeten van Stein, die niet aarzelde en er 2-1 van maakte. Nog geen drie minuten later werd ‘Poeisz’ weggestoken door ‘Abba’, die in de 1-op-1 met de keeper rustig bleef en beheerst de 3-1 op het scorebord zette.

Hierna werd er plaatsgemaakt voor de jongens die nog geen minuten hadden gemaakt. Door de personele wijzigingen kwam WWS wat beter in de wedstrijd. In de 62e minuut werd de aansluitingstreffer gemaakt door de gasten, nadat er een overtreding was begaan in onze eigen 16. WWS scoorde door een penalty, 3-2.

Een paar minuten daarna vertrok de pijlsnelle Gino vanaf de kop van de middencirkel, met de bal aan de voet richting het strafschopgebied van WWS. De laatste linie van WWS wist zich er geen raad mee en haalde Gino neer, wat resulteerde in een vrije trap voor Hielpen. ‘Abba’ probeerde het in de lange hoek, maar de keeper zat er goed bij. Hij kon de bal echter niet klemmen, waardoor de attente Hidde er als de kippen bij was en de bal in het netje achter de keeper schoot: 4-2 voor Hielpen.

Een paar minuten voor het einde was het slotakkoord voor de gasten uit Wirdum. Een lange bal werd door de laatste linie van Hielpen verkeerd ingeschat, waardoor de attente spits de bal kon binnenwerken. De eindstand werd daarmee 4-3.

De kop is eraf: een nuttige oefenwedstrijd waarin iedereen minuten heeft kunnen maken tegen een prima tegenstander. WWS, veel succes in de competitie!

Volgende week zaterdag, 31 augustus, nemen we het in Franeker op tegen SC Franeker in de beker. Om 15:00 wordt er afgetrapt op Sportpark Hertog van Saxenlaan tegen de vierdeklasser. Graag tot dan!

30' Wissel: Taeke gaat eruit, 'Abba' komt erin.

35' Doelpunt: Stein scoort na een assist van 'Mountain'. Stand: 1-0.

45' Doelpunt: WWS maakt gelijk. Stand: 1-1.

58' Doelpunt: Stein scoort opnieuw, dit keer zonder assist. Stand: 2-1.

60' Doelpunt: 'Poeisz' scoort na een assist van 'Abba'. Stand: 3-1.

63' Doelpunt: WWS verkleint de achterstand. Stand: 3-2.

70' Doelpunt: Hidde scoort na een rebound. Stand: 4-2.

90' Doelpunt: WWS scoort in de laatste minuten. Eindstand: 4-3.

Het Oost 26
8713 JP  Hindeloopen