Een week van twee uitersten

Na een goed resultaat op de Meenskar in een doordeweekse inhaalwedstrijd tegen Bakhuizen ging het vlaggenschip van trainer Heida en leider Sybrand ‘DGL’ met een goed gevoel richting het treffen tegen de nummer vier van de 5e klassse A: Arum. In het voorgaande treffen in Arum werd er met 2-2 gelijkgespeeld. De wedstrijd van vandaag: een wedstrijd waar voor Arum nog een plek voor nacompetitie op het spel staat, en waar Hielpen graag de goede inhaalwedstrijd vervolg wil geven om door te stoten richting de 6e plek.

Zaterdag om 13:30 werd er verzameld op de HQ de Meenskar. Hier bleek dat er een aantal van de hoofdrolspelers van deze middag op de vrijdagavond een ouderwets avondje heeft doorgezakt in de plaatselijke kroeg en bij een volleybaltoernooi in een nabijgelegen dorp. Lekker man, moet kunnen zou je zeggen. Met een kleine kater, en de zon op de mik begint Hielpen aan de warming up; hier werd goed en gretig voorbereid op het treffen met Arum, een goede voorbereiding is het halve werk, zou je zeggen.

Om 14:40, 10 minuten later dan op de planning stond doordat de leidsman te maken had gekregen met verhindering onderweg naar een van de mooiste complexen van het noorden des lands (Bron: instagramkanaal van Arum), werd er afgetrapt op het zonovergoten sportpark. Opstelling van Hielpen: Hessel ‘Meiland’ Kuipers – Hotze ‘Moo’tje’ Sikkes , Durk ‘Mountain’ Smeding, Sjoerd ‘Sopleppel’ Bokma, Luut ‘Mr. Pizza’ de Jong – Jelmer ‘Aete’ Bokma , GJ ‘Bokkie’ Bokma , Douwe ‘De Do’ de Jong -Daniël ‘Likjen Jappe’ Zweed, Remco ‘Abba’ Kuipers en Robert ‘Daddy’ Stallmann. Wisselspelers van dienst vandaag: Robin ‘Junior’ de Roos, Joon Yke ‘Messi’ Hoekstra en Thomas ‘De Tank’ Smits.

Waar Hielpen in de inhaalwedstrijd tegen Bakhuizen volle bak ging vanaf minuut 1 was het vanaf tegen de gasten uit Arum het tegenovergestelde. De gasten, die volgens trainer Heida vooraf werden omschreven als: “jongens die leuk kunnen voetballen als ze de ruimte krijgen”. Lieten dit ook zien omdat Hielpen simpelweg niet de arbeid kon leveren die het normaal gesproken wel kan en moet leveren. Of dit door de biertjes op vrijdagavond komt, het mentale aspect, de felle zonnestralen op het strakblauwe sportpark of een combinatie van deze drie laat ik in het midden. Dit resulteerde in minuut 10 een kans voor Arum; een bal die tussen de verdediging en ‘Meiland’ viel, was prooi voor de spits van Arum die makkelijk kon afronden. Nog geen 5 minuten later was het ondergetekende met een catastrofale fout waardoor de andere spits van Arum een vrije doortocht had en mocht tekenen voor de 0-2. Na 15 minuten, fouten aan Hielpers kant en een zonnesteek verder werd er in het resterende deel niks benoemenswaardig gecreëerd.

Rust: hier vielen enkele duidelijke en harde woorden richting elkaar en vanuit de staf. Een week van twee uitersten leek dit te worden, waar dinsdag als een team werd gestreden voor elke meter was het team in de eerste helft tegen Arum als los zand bestempeld. Er werden twee wissels doorgevoerd door de staf: Robin ‘Junior’ erin voor Robert ‘Daddy’ en JY ‘Messi’ erin voor Hotze ‘Mootje’.

De tweede helft: de scheidsrechter, tot nog toe de wedstrijd onder controle had, had net het startsein gegeven voor tweede helft en een minuut later lag de bal in het netje aan de kant van Hielpen. 0-3 Arum. Hielpen moest uit een ander vaatje gaan tappen of er zou een monsterscore op papier komen als deze rode loper zo werd uitgerold voor Arum richting de goal van Hielpen.

Gelukkig werd dit andere vaatje aangebroken en werd de schade beperkt gehouden tot drie doelpunten. Waar Hielpen door een doelpunt van ‘Abba’ nog iets terug deed in de 75e minuut. Hierna mocht Thomas  ‘De Tank’ de niet goed spelende ‘Mountain’ vervangen. In het laatste kwartier werd er qua voetbal weinig gepresteerd. Wél werd er een vermeende elleboog uitgedeeld door een verdediger van richting ‘Abba’. Iets wat niet past in deze wedstrijd en op een voetbalveld. Scheidsrechter van dienst had dit voorval wél gezien maar gaf beide heren een gele prent, vreemde beslissing.  Daarmee moest de kous af zijn. Was deze af? Nog niet helemaal. Het eerstvolgende moment werd er een overtreding gemaakt door ‘Abba’ wat resulteerde in een tweede geel, waardoor Hielpen de wedstrijd helaas moest uitspelen met 10 man. Een tweede gele prent die ervoor zorgt dat Hielpen zonder belangrijkste veldspeler ‘Abba’ mag aantreden volgende week. Eindstand van de wedstrijd: 1-3 Arum.

Meer dan terechte overwinning voor Arum. Hielpen heeft stof tot nadenken, in een week met twee uitersten. Aanstaande zaterdag 20 mei wacht De Walde, lijstaanvoerder van de competitie.