Verloren, maar toch gewonnen

Na de thuiswedstrijd tegen HJSC stonden de Hielpers met beide beentjes weer op de grond. In deze wedstrijd die terecht met 2-5 verloren ging werd duidelijk dat er qua voetbalslimheid, volwassenheid en inzet nog voldoende is om bij te spijkeren.
De week na deze duidelijke cijfers werd er getraind en werd hier met zijn allen op gereflecteerd. Voor de meeste jongens in Hielpen 1 is het voor het eerst dat ze wedstrijden spelen waar er meer druk opstaat in verband met de hogere noteringen in de competitie. De wil om een hoger niveau na te streven is er als team. Maar dit brengt ook andere vormen van druk met zich mee. Een mooie leerschool voor het jeugdige gedeelte van de selectie.

Weer met de pootjes op de grond richting de volgende lastige tegenstander. Na de nummer twee te hebben getroffen is Hielpen vandaag uit op revanche op zichzelf. Nummer een van de competitie NOK uit Oudemirdum staat op het programma.
Omstreeks 13:00 uur wordt er vertrokken vanuit Hielpen richting het bosrijke Sportpark de Skelp in Oudemirdum. Na een korte veldinspectie werd de kleedkamer opgezocht voor de bespreking.

Wido had als vanouds weer een mooie spreuk op het papier gezet: ‘Niet lullen maar poetsen’. Een duidelijke spreuk die voor zichzelf spreekt. Na de bespreking werd het veld opgezocht. Het veld wat op het eerste gezicht er best goed bij lag. Waar op gehamerd werd, de scherpheid, was in de warming-up zeker verbeterd ten op zichtte van vorige week. Ook werd ‘Meiland’ aardig vaak gepasseerd door de goed ingeschoten ballen, als dit de voorbode is voor de aanstaande negentig minuten is.

Opstelling Hielpen: Hessel ‘Meiland’ - GJ ‘Bokkie’, Sjoerd ‘Sopleppel’, Bastiaan © ‘Bassie’, Hotze ‘Mo’tje’ - Douwe ‘De Do’, Joonyke ‘Messi van de Meenskar’, Yvo ‘Bob’ - Sander ‘Sjans’, Remco ‘Abba’ en Robin ‘Poeisz’. Wisselspelers: Rik ‘Rikkert’, Daniël ‘Likjen Jappe’, Luut ‘Mr. Pizza’,  Eise ‘Grutte Blom’ en Hidde ‘Lytse Blom’.

In de eerste helft zijn beide teams aan elkaar gewaagd. Het balbezit gaat op en neer, waar NOK wel meer rust weet te bewaren in het spel. Maar door vlijmscherpe uitbraken met goed voetbal wist Hielpen door de rappe ‘Sjans’ en ‘Poeisz’ door te breken. Helaas werden deze goede aanvallen niet bekroond met een doelpunt. Na minuut 23’ was het al einde wedstijd voor ‘Sjans’. De hamstringklachten waren niet verholpen door de tijgerbalsem van ‘Sopleppel’. Hierdoor mocht ‘Likjen Jappe’ eerder opdraven dan verwacht.
NOK kwam wel voor de goal van Hielpen, waar de meeste momenten niet heel gevaarlijk waren doordat de verdediging goed stond. Bij een paar schoten moest ‘Meiland’ wel handelend optreden met een paar katachtige reddingen. Hierdoor werd er met de brilstand op de thee opgezocht.

Na de rust zagen we dat ook Jeffrey ‘DJ Bennielekker’ zich bij de groengele supportersschare had gevoegd, mét zijn nieuwe coupe. Vanwege aanhoudende drukte niet meer beschikbaar om te voetballen, maar toch mooi dat hij de weg naar Sportpark de Skelp heeft weten te vinden om zijn support te laten blijken! Zonder verder wissels werd er begonnen aan de tweede helft. In deze tweede helft werd het speelbeeld anders. Bij vlagen was het net alsof we in het Thialf stonden. De een naar de ander van Hielpen gleed weg op de grasmat wat op het eerste oog toch wel prima leek. De gastheren hadden hier totaal geen last van. Daarnaast begon NOK op een hoger tempo te spelen en druk te zetten. Hierdoor kon Hielpen er nog maar mondjesmaat uit.

Hierdoor was het voornamelijk druk zetten op de bal en scherp zijn in de counters. Dit nam genoeg energie dus vond er in minuut 68’ een dubbele wissel plaats. De moegestreden ‘Poeisz’ en ‘Messi van de Meenskar’ maakten plaats voor ‘Rikkert’ en ‘Mr. Pizza’. Na enkele hachelijke momenten en wederom een katachtige redding van de goed keepende ‘Meiland’ werd de bal richting ‘Abba’ gestuurd. Deze werd vakkundig neergehaald door een verdediger van NOK. Wat in eerste instantie niet lijkt op een grove overtreding, zorgt er toch voor dat ons aanspeelpunt in de spits niet verder kan. Al strompelend maakt hij plaats voor ‘Lietse Blom’.

Op de bank word gesproken over het vasthouden van deze stand. Direct daarna wordt een  corner weggegeven waar NOK de 1-0 kan raak koppen. Hierdoor is de ban gebroken. Hielpen probeert nog wel via ‘Bob’ die een goede wedstrijd speelt en een paar goede acties op de mat legt iets te forceren. Ook gaat ‘Bassie’ nog mee naar voren en staat het achterin een op een. Op een moment dat Hielpen in de aanval is kan NOK er snel uitkomen. De ingevallen aanvaller die er net instaat maakt op behendige wijze gebruik van de ontstane ruimte. 2-0 NOK. Al snel hierna volgt het eindsignaal. Belangrijke punten voor NOK in de strijd om de eerste plek, felicitaties aan de blauwwitten.

We verliezen vandaag wel. Maar we winnen vandaag ook zeker, vergeleken met vorige week. Volgende week zaterdag wacht de volgende zware tegenstander, thuis is RKO uit Rutten te gast op de Meenskar. Om 14:30 zal er afgetrapt worden tegen de huidige nummer drie van de competitie. Hopelijk tot dan!