Hielpen wint op zonnige middag van Udiros

Zaterdag 6 april. Er is mooi weer voorspeld, zelfs zo mooi dat we de 24 graden Celsius kunnen aantikken in het altijd zonnige Hielpen.
Dat komt mooi uit, want het net als het weer staat ons aller eerste er ook zonnig voor in de ranglijst van de competitie van 5A.
Na zeventien speelrondes staat ons eerste op de vijfde plek met 23 punten. Met nog vijf wedstrijden te gaan, inclusief die van vandaag, kan ons eerste een goed seizoen bekronen met een prijs.
Namelijk, de derde periode. De drie periodes geven recht op nacompetitie, de andere twee periodes zijn toegewezen aan NOK uit Oudemirdum en HJSC uit Hommerts. Na de winst op Mulier (0-4) is er alles aan gelegen om vandaag ook weer met drie punten van het veld af te stappen.

Met mooi weer, en een ouderwetse brakke Meiland in de gelederen, werd er om iets voor 14:00 uur verzameld nadat menig deel van de selectie aandachtig aanschouwer was van het voorprogramma, dat knap won van de buren in het rood.
Tijdens de bespreking werd duidelijk dat het gevaar, net zoals de heenwedstrijd, bij de tegenstander van een man zou gaan komen en dat was hun topscorer Bas Leenstra. Wat bleek later, die zat op het bankje i.v.m. een blessure. Eerste meevaller al te pakken zonder dat de wedstrijd is begonnen. Na de ietwat gezapige warming-up, wellicht door de warmere omstandigheden (?), gingen de mannen nog een keer naar binnen voordat ze hun opwachting mochten maken op onze grasmat op de Meenschar.
Stip 15:00 uur werd er afgetrapt na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Dotinga, wat later een erg bijzondere leidsman bleek te zijn. Opstelling Hielpen: Hessel ‘Meiland’, Thomas ‘De Tank’, Sjoerd ‘Sopleppel’, Bastiaan ‘Bassie’ ©, Hotze ‘Mo’tje’ - Douwe ‘De Do’, Joon-yke ‘Messi V Meenskar’, Yvo ‘Bob’ - Luut ‘Mr. Pizza’, Robert ‘Daddy’ en Sander ‘Sjans’. Wisselspelers van vandaag: Daniël ‘Likjen Jappe’, Rik ‘Rikkert’, Tim ‘Kroontje’, Jelmer ‘Aete Henry’ en Remco ‘Abba’.

In de eerste vijftien minuten was het initiatief bij de thuisploeg. Dit resulteerde ook in een paar goede kansen, die veel vanuit de omschakeling werden gecreëerd.
Daarom duurde het ook niet lang voordat de score werd geopend door Hielpen. In minuut 8’ mocht ‘Sjans’ na het afleggeven van ‘Mr. Pizza’  ten hoogte van de zestienmeterlijn afdrukken en het speeltuig achter de geroutineerde keeper werken. 1-0 Hielpen!
Hielpen wou doordenderen maar helaas werd de wedstrijd na minuut 15’ stilgelegd. Aanvaller van Udiros kwam ten hoogte van onze zestienmeter in kansrijke positie, bij het uithalen blesseerde hij zichzelf aan zijn enkel. Wat later een breuk bleek te zijn. In plaats van een leuke middag voetballen in Hielpen werd het een kortstondig voetbalavontuur en werd er koers gezet richting het ziekenhuis, nogmaals beterschap en een spoedig herstel gewenst!
Na deze onderbreking gaf de leidsman aan dat we weer mochten ballen. In het resterende gedeelte van de eerste helft werd er bij vlagen geweldig voetbal op de mat gelegd door de thuisploeg. Hierdoor werden er legio kansen gecreëerd maar deze werden niet afgemaakt. In plaats van dat je met 4-0 de rust ingaat gingen we met een 1-1 tussenstand om een bakje thee. Want, in minuut 35’ mocht Udiros aanleggen voor een vrije trap vanaf een meter of dertig. Deze streep werd gekeerd door ‘Meiland’ in de hoek, maar kon niet voorkomen dat een oplettende speler van Udiros in de rebound op nette wijze de verre hoek wist te vinden.

In de rust gaf de technische staf aan dat het veel beter kon en moest. Het was een slechte wedstrijd vanaf onze kant, tegen een tegenstander die nog veel minder was, maar waar wij meegingen in het spel.
Daarom werd er besloten te wisselen en de ‘ouwe rotten’ van de bank te halen. ‘De Tank’ en ‘Mr. Pizza’ mochten douchen en ‘Aete Henry’ en ‘Abba’ mochten invallen.

Het gewenste effect bleef lang uit. Hielpen zakte in en liet de bal aan Udiros aan het begin van de tweede helft. Het spelbeeld was niet veel beter dan de eerste helft.
In een wedstrijd die allang in het slot had moeten gegooid worden was het nog onnodig spannend. De technische staf is in negentig minuten tien jaar ouder geworden.  Ook ‘De Do’ moest voortijdig het speelveld verlaten omdat ie ‘lang niet fit’ was, ‘Likjen Jappe’ was zijn vervanger in minuut 63’.Zelfs de zo solide spelende ‘Bob’ kon de bal moeilijk achter de geroutineerde keeper krijgen. Deze beste man nog knap wat reflexen in huis. Uiteindelijk, in minuut 80’ de belangrijke 2-1. ‘Abba’ knikte via een verdediger raak!
In minuut 85’ maakte de moegestreden ‘Daddy’ plek voor ‘Kroontje’. Het duurde maar drie minuten voordat ‘Kroontje’ zich liet gelden, al was het wel met het ontvangen van de eerste gele prent van de scheidsrechter. Zoals gezegd, wekte deze in vooral de tweede helft verbazing bij thuis en uit-team met zijn keuzes. Dat weerhield ons aller eerste niet om deze middag feestelijk af te sluiten. De 3-1 van de gelukkig weer fitte ‘Abba’ gooide de wedstrijd in het slot in minuut 90’.

De missie, drie punten thuis houden, is gelukt. De manier waarop valt wat van te zeggen maar dat doen we niet. Aankomende week wachten ons weer twee trainingen naar aanloop van de uitwedstrijd tegen rode lantaarndrager van de competitie, Bakhuizen. Daar heeft Hielpen nog wat mee goed te maken na de thuiswedstrijd (0-2). Het devies zal dan wederom drie punten zijn om kans te blijven maken op een plek voor de nacompetitie. Want wat bleek, alle concurrenten winnen dit weekend.

Graag zien we jullie allen in grote getalen in Bakhuizen langs de lijn!